Gemeente Berg en Dal implementeert kunstmatige intelligentie in dienstverlening

ongeveer een maand geleden gepubliceerd

De gemeente Berg en Dal heeft aangekondigd dat zij gedeeltelijk overstapt op het gebruik van kunstmatige intelligentie (a.i.) in haar dienstverlening. Deze transitie zal beginnen vanaf het tweede kwartaal van 2024 en zal zich richten op het vervangen van medewerkers bij de afhandeling van veelvoorkomende klachten.

Wat betekent dit in de praktijk?

Een a.i.-gebaseerd computersysteem zal gaan assisteren bij baliewerkzaamheden en telefonische communicatie. Dit systeem zal in staat zijn om bewoners te woord te staan en te helpen met hun zaken. Het belangrijkste voordeel van deze verandering is dat bewoners de mogelijkheid zullen hebben om hun zorgen uit te drukken zonder tijdsdruk. Hierdoor kunnen de gemeentemedewerkers zich concentreren op andere taken.

Ervaringen met a.i.

De gemeente Berg en Dal heeft al positieve ervaringen opgedaan met a.i. in klachtenafhandeling. Uit experimenten bleek dat klagers over het algemeen positief reageerden op de interactie met a.i. Eén van de klagers gaf bijvoorbeeld aan dat hij het gevoel had dat er echt tijd voor hem werd genomen, ondanks dat zijn klacht niet was opgelost.

De gemeente beseft dat deze verandering voor sommige inwoners even wennen zal zijn, maar is ervan overtuigd dat iedereen snel de voordelen zal ervaren. Volgens de gemeente belooft de revolutie van kunstmatige intelligentie niet alleen efficiëntie, maar ook empathie en medemenselijkheid. Deze eigenschappen zijn in deze tijd meer dan welkom.